Nak Kurangkan Kolestrol? Jom Cuba

Hujung tahun biasanya ramai yang buat Full Blood Test kan..
Last year buat terkejut tgk result Bad Kolestrol terlebih..
Cepat-cepat google cari camana mau turunkan paras kolestrol tu.
So,hari ni kita share dulu cara kurangkan kolestrol dalam darah. apa-apapun kita tengok dulu  apakah kolesterol ni sebenarnya.

Kolesterol adalah sejenis lemak yang dihasilkan oleh hati dan dari makanan kita, yang berfungi dalam metabolisma sel. Setiap sel kita mempunyai kolesterol pada bahagian membran luarnya.
Kita biasa dengan tentang kolesterol yang termendap di salur darah dan mengakibatkan strok. Namun tahukah anda ketidakseimbangan kolesterol (LDL>HDL) memberi lebih banyak kesan kepada kesihatan selular.
membran sel
Sel yang sihat memerlukan kolesterol baik (HDL) diperlukan oleh sel untuk bernafas, makan, berkumuh dan pelbagai fungsi metabolisma. Manakala kolesterol tak baik (LDL) merosakkan fungsi tersebut.

(Sumber: Vitamin Semulajadi )

Apa akan terjadi kesan daripada paras kolestrol tak baik ni tinggi dari yang sepatutnya
  • Strok
  • Serangan jantung
  • Penyempitan arteri
  • Darah tidak mengalir dengan baik


1. Teh - Minum teh setiap hari dalam jumlah yang wajar dapat mengurangkan risiko anda mendapat serangan jantung. Teh dapat mengelakkan masalah pembuluh darah tersumbat yang mengakibatkan jantung tidak dapat berfungsi dengan baik.

2. Anggur – Buah yang kaya dengan zat catechin yang paling baik untuk menurunkan paras kolestrol dalam tubuh sesorang. 


3. Minyak Zaitun – Memasak menggunakan minyak zaitun amat digalakkan kerana ia mempunyai campuran anti oksida yang mampu menyingkirkan kolestrol jahat keluar dari badan tanpa mengganggu kehadiran kolestrol jenis baik. Ia lebih sihat dan tidak perlu melalui proses pengolahan mahupun penambahan zat kimia. 

4. Oat – Iklan di televisyen kerap-kali melaungkan kebaikan oat untuk kesihatan jantung. Ia mengandungi serat larut yang mampu melawan kehadiran kolestrol jahat. Ia juga dapat menurunkan jumlah penyerapan kolestrol dalam sistem pencernaan anda. 

5. Ikan – Ikan kaya dengan asid lemak tidak tepu atau omega 3. Selain dapat menurunkan paras kolestrol dalam darah, asid ini juga mencegah terjadinya pengumpulan kepingan-kepingan darah yang menyebabkan pembuluh darah tersumbat. Mengikut saranan pakar, amalkan memakan ikan sekurang-kurangnya 2 kali seminggu. Panggang atau bakar ikan anda, ia lebih sihat ! 

6.  Epal - Buah ini kaya dengan bahan anti oksida dan serat. Ia turut mempunyai vitamin C yang baik untuk kesihatan. Makanlah epal dengan kulitnya sekali untuk mendapatkan khasiat pektin iaitu sejenis serat larut yang berguna untuk menurunkan paras kolestrol  dalam darah. 

Sumber ( Mymekar.com )

Chop!!!

 Apa produk Shaklee yang boleh membantu kurangkan kolestrol

1. Omega Guard Shaklee - Sumber Minyak Ikan yang terbaik
2. CoqHealth Shaklee - Mengandungi Esktrak Teh Hijau dan Vitamin  E
3. Vita-E Complex - sumber tocopherol dan anti Oksidan yang baik
 
 
Berminat? Jangan segan hubungi saya untuk maklumat lanjut dan harga hujung tahun
 
pstt : Omega tengah harga promosi baik punya... Peluang terbaik mencuba Omega Guard Shaklee ni



Tiada ulasan:

Catat Ulasan