5 Makan Lazat yang membantu Menurunkan Tekanan Darah

Dalam usaha mengawal tekanan darah tinggi, kita selalu di momokkan dengan makanan sihat dan kebanyakannya rasanya yang tidak sedap. Sebagai orang yang mempunyai masalah tekanan darah tinggi saya memang terpaksa mengawal pemakanan dengan ketat. Dengan sedikit google research dan perbincangan dengan doktor saya berjaya menemui beberapa makanan yang sedap dan lazat tapi juga bagus untuk bagi membantu mengawal tekanan darah tinggi.


Tekanan darah tinggi pada masa kini bukan lagi masalah khas untuk warga emas tapi juga di hidapi oleh golongan muda seawal usia 20 an. Saya sendiri mula di kesan mempunyai masalah darah tinggi semasa mengandung anak yang pertama di usia 20an. Selepas 2 tahun tekanan darah tinggi saya normal semula dan kembali tinggi semasa mengandung anak kedua saya di mana saya di declare pre-eclampsia. Lepas bersalin sehingga la sekarang saya masih mengambil ubat dari hospital tapi dengan mengawal pemakanan dan pengambilan supplemen saya dapat mengurangkan dos ubat.


Berikut adalah 5 makanan yang lazat dan mampu membantu mengawal tekanan darah tinggi yang memang saya amalkan sampai ke hari ini :

Buah Pisang


Buah pisang adalah buah yang paling popular , pisang adalah lazat, mudah didapati, murah dan penuh dengan serat. Setiap pisang juga mempunyai sekurang-kurangnya 450 miligram kalium, yang paling kuat di antara ubat semula jadi bagi membantu merendahkan tekanan darah tinggi.

Untuk merendahkan tekanan darah , anda perlu mengurangkan pengambilan garam dan menelan lebih kalium juga. Banyak bukti saintifik telah membuktikan bahawa kekurangan elektrolit ini memainkan peranan penting dalam kejadian penyakit tekanan darah tinggi dan yang menghadkan pengambilan kalium boleh menyebabkan kenaikan tekanan darah walaupun di kalangan orang yang tidak mempunyai masalah sebelumnya. Pengambilan kalium yang rendah juga menambah kemungkinan anda mengalami strok.


Avocado

Satu lagi kuasa besar kalium, Avocado, mengandungi 975 miligram mineral. Ia juga mempunyai pelbagai  vitamin, mineral, fitonutrien dan lemak monotaktepu untuk jantung yang sihat. Cuba gantikan avokado masak pada sandwich dan bukannya mayonis atau mentega .


Yogurt


Orang dewasa yang mengambil 1000-1500 miligram kalsium sehari dalam makanan mereka mengurangkan risiko dijangkiti tekanan darah tinggi, menurut satu kajian .

Bagaimana anda mungkin mendapat kalsium yang cukup daripada makanan? Mulakan dengan sumber yang paling kaya di luar sana - yogurt tanpa lemak biasa - dan makan dua atau lebih cawan sehari. Yogurt juga dapat menjaga sistem penghadaman anda selaras dengan membekalkan secara langsung probiotik seperti Lactobacillus acidophilus dan Bifidobacterium lactis, yang menggalakkan fungsi usus.



Coklat gelap  (Dark Chocolate)



Ini kegemaran saya dalam usaha mengawal tekanan darah tinggi .Apa yang ada dalam coklat gelap yang dapat memberi manfaat ? Polyphenols, kelas utama phytochemical bioaktif terbukti untuk melindungi daripada penyakit jantung dan vaskular. Flavonoid, subkelas polifenol yang mencakupi kira-kira dua pertiga daripada pengambilan polifenol, terdapat dalam kepekatan yang tinggi dalam coklat gelap, dan juga buah-buahan dan sayur-sayuran. Untuk memenuhi keinginan coklat dan menurunkan tekanan darah anda, pergi kepada sumber asli.. Serbuk koko asli tanpa gula mempunyai kepekatan tertinggi flavonoid berbanding sebarang produk coklat, diikuti dengan coklat memasak tanpa gula . Serbuk koko juga rendah gula, lemak dan kalori daripada bar coklat pepejal.


Wain Merah 



Oopps ini saya bukan minum Red Wine ye.. Saya amalkan Vivix Shaklee yang mempunyai kebaikan lebih dari red wine ni. Pengambilan Wain merah yang terlalu banyak meningkatkan risiko tekanan darah tinggi dan pelbagai masalah kesihatan yang lain. Tetapi dalam jumlah yang sederhana (dan hanya secara sederhana), wain merah melegakan arteri sekaligus merendahkan tekanan darah tinggi, mengurangkan gula dalam darah dan mengurangkan risiko penyakit kencing manis anda.


Kuncinya adalah kehadiran bahan-bahan yang dipercayai untuk menurunkan tekanan darah dalam kombinasi - etil alkohol (etanol) dan polifenol antioksidan, termasuk resveratrol dan procyanidins.


So siapa kata pemakanan untuk kesihatan itu tidak sedap belaka? Makanan boleh jadi sedap dan berkhasiat tinggi dalam masa yang sama asalkan kita pandai mempelbagaikan nya...

Selamat Menjaga Pemakanan Anda ya!!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan