Kesan Kekurangan Protein Dalam Badan

Ramai yang tidak menyedari kekurangan protein dalam badan boleh mendatangkan pelbagai masalah kesihatan. Protein boleh didapati dalam makanan harian kita seperti ikan, ayam, daging, kekacang dan banyak lagi. Namun protein ini mudah musnah apabila berada dalam suhu masakan yang tinggi.



Hari ni saya nak share pasal kekurangan protein. Saya terfikir nak search pasal kekurangan protein ni sebab anak saya dulu selalau makan nasi kosong je. So saya risau sebab daging,ikan , sayur dan ayam tu jarang betul dia makan.  Tapi alhamdulillah sekarang sejak amal mealshake dan dipaksa makan ayam, skrang kalau makan memang berlauk la dia.

Badan kita terdiri daripada sel. Dari sel membentuk tisu. Dari tisu membentuk organ. Dari organ membentuk sistem. Protein merupakan makanan kepada sel. Jika sel mendapat cukup protein ditambah dengan protein yang bagus, sel yang sihat akan mudah terbentuk demi menggantikan sel yang lama dan mati. Pengambilan protien membantu menghasilkan sel baru maka sel mati dan sel lama ini dapat disingkirkan.


Semasa anak saya makan nasi kosong tu ja, apa yang nampak kaki dia cepat lebam bila terlanggar apa-apa benda. Lepas tu kuku anak memang tak cantik dia pecah2. Badan tak usah cakap la kan, memang kurus cekeding. Anyway mari kita lihat dulu risiko secara umum kesan kekuarangan protein dalam badan ya
RISIKO KEKURANGAN PROTEIN:(SECARA UMUM)

1. Anemia (kurang darah atau kurang oksigen dalam darah)
2. Kidney disease (penyakit buah pinggang)
3. Liver (penyakit hati)
4. High Cholesterol (kolesterol tinggi)

5. Low blood pressure (tekanan darah rendah)
6. Low blood sugar (kandungan gula darah rendah)
7. Nerve instability (Fungsi saraf tak stabil)
8. Peptic ulcer (Ulser perut + usus)
9. Poor wound healing (Luka ambat sembuh)
10. Poor blood circulation (Pengaliran darah yang tidak lancar)
11. Poor vision (Penglihatan kurang baik)
12. Irritability (Badan menggeletar)
13. Fatigue (Letih lesu)
14. Weakness (Lemah)
15. Water retention (Tinggi kandungan air dalam tisu badan)
16. Prolonged period of time mental retardation (Terancat akal)
17. Lack of resistance to infection (Ketahanan badan rendah terhadap jangkitan)







Huh banyak kan kesan nyaaa...So pastikan pengambilan protein harian kita mencukupi ya. Oh ya protein bukan datang dari daging,ikan dan ayam ja tau.. Untuk yang vegetarian, mereka mendapat sumber protein dari sayur-sayuran jugak. Paling banyak mereke menggunakan soya sebagai pengganti daging,ayam dan ikan kena kandungan protein dalam soya adalah tinngi. Tapi sayur-sayuran lain banyak protein jugak kita tgk dlm gambar di bawah ni.




Untuk family saya selain protein dari pemakanan harian saya juga tambah Mealshake untuk anak-anak sebab diorg ni makan memilih so untuk memastikan cukup nutrisi harian tambah satu hidangan Mealshake. Dan untuk saya dan husband kami ambil ESP Shaklee sebab husband aktif ke gym perlukan protein jaga otot dan saya memerlukan tenaga berpanjangan setiap hari...



1 ulasan:

  1. banyak sebenarnya org yg kekurang protein ni. org yg hari2 makan 2-3x ikan, ayam & daging pun bila buat health check masih kekurangan protein.

    BalasPadam