Tips Cergas Di Bulan Puasa

Sempena bulan ramadhan ni saya share sikit tips-tips kekal cergas di bulan puasa. Sejak mulanya ramadhan ni,ramai yang dulu sentiasa bertenaga dan semangat berkerja tapi masuk je bulan puasa,terus tak berdaya melakukan banyak aktiviti. Sedikit cadangan yang  boleh kita praktikkan bersama di bulan ramadhan supaya cergas dna bertenaga : 

 
1.  Makan makanan yang berkhasiat iaitu mengandungi karbohidrat, protein, vitamin, mineral serta sedikit lemak semasa bersahur dan berbuka. 

    * Biasanya saya bersahur dengan Energizing Soy Protein (ESP)  dan Mealshake serta Wajib ambil Vitalea dan Vitamin C. Sebelum masuk Imsak minum Shaklee Cinch Tea Secawan. Berbuka jangan cerita la kan memang makan pelbagai tapi pembuka Lecithin dan penutup alfalfa supaya lelemaks tu terkawal

ESP PROTEIN SHAKLEE


2. Lakukan aktiviti fizikal untuk meningkatkan kadar metabolisma. Waktu yang sesuai untuk melakukan aktiviti fizikal ialah ½ jam sebelum berbuka puasa ataupun selepas makanan yang dimakan hadam.

* Aktiviti Fizikal saya sebelum berbuka mestilah di dapur tapi sempat juga habiskan masa dengan anak-anak    main kejar2 ke main bola ke.. kira jadik la kan... hah yang surau dekat dengan rumah boleh la jalan kaki je takyah bawak keta ke motor... Aktviti fizikal jugak kan.



3. Minum banyak air terutama air kosong. Ini untuk mengelakkan dehidrasi kerana badan kita memerlukan air yang banyak.

* Hah yang ini memang benda pertama saya capai selepas kurma/buah bila berbuka. Dan sepanjang malam memang confirm sebotol besar abis. Tapi untuk memastikan sebelah siang pun saya kekal terhidrasi saya minum Perfomance Drink. Ini memang bercouple dengan Energizing Soy Protein Shaklee (ESP) dan Mealshake Shaklee dalam set Mighty 3 Gems.

M3G, Mighty 3 Gems


4. Elakkan mengambil minuman yang berkafein kerana ianya boleh menghalang penyerapan zat-zat makanan oleh badan
* Sekali sekala mesti teringin nak minum. Saya da lama tak ambil minuman berkafein. Sebaiknya kalau nak minum jugak, minum la selepas dua jam kita dah berbuka. Sebab bagi peluang dulu zat-zat tu menyerap baru kita minum kafein. Time sahur tu kalau boleh elakkan la. Kalau nak jugak minum panas hah bancuh Shaklee Cinch Tea tu.. Takpun minum susu panas sedap jugak kan


Cinch Energy Tea MIx
Ini tips kekal cergas di bulan puasa yang dapat saya komgsikan..

Semoga dapat membantu anda yang sudi membaca ya.. Kalau nak BELI set/produk yang saya sebut kat atas tu,hubungi saya SEGERA atau untuk membuat pembelian terus sekarang juga



Dan JANGAN LUPA hubungi saya SEGERA selepas membuat pembelian supaya saya boleh bantu anda mengatur jadual pemakanan nya ya.

Salam Ramadhan Al Mubarak...




1 ulasan:

  1. Assalammualaikum .
    Betul tu apa yang dikatakan oleh cik puan punya blog :)Melentur buluh biarlah dari rebungnya.Baca Tips Mudah Untuk Melatih Anak berpuasa Di Bulan Ramadhan. Jom kita jalani kehidupan yang sihat dan miliki tubuh badan yang cergas dan minda yang cerdas .

    BalasPadam